Zeci de motocicliști mor anual în România. Statistic, evoluția arată bine, în ultimii ani numărul acestora scăzând simțitor: 90 în 2008, 46 în 2016 (pe 2017 statisticile încă nu sunt publice). Posibil ca motocicliștii să se fi responsabilizat, posibil să fie speriați de prevederile noului Cod Rutier. Oricum ar fi, veștile sunt bune.
Am stat de vorbă despre mersul pe două roți cu Gabriel Nicolescu, instructor moto la Târgoviște.
City Best: Ești instructor moto de 5 ani. Ai carnet categoria A de 19 ani și motor de 6 ani. De ce ai decis să formezi viitorii motoriști?
Gabriel Nicolescu: În primul rând din pasiune, iar când m-am apucat de job-ul ăsta l-am început cu o mare responsabilitate pe care simțeam că o pot transmite și viitorilor motocicliști.
City Best: Crezi că este esențial ca aceștia să fie educați, sau este suficient să învețe regulile și să stea pe două roți?
G.N.: Evident că este nevoie de educație – în trafic, și nu numai, trebuie să fii disciplinat, nu este suficient să respecți indicatoarele rutiere. Trebuie să respecți și oamenii din trafic. Precizez că în România „cultura” vis-a-vis de motoare e destul de limitată.
Viteza, prima cauză a morţii pe două roţi
Conform statisticilor, pe primul loc al cauzelor figurează viteza neadaptată, urmată de conducerea imprudentă și de neacordarea de prioritate. Iar ce este cel mai grav este că trei sferturi dintre motocicliştii implicaţi în accidente sunt tineri sub 35 de ani.
City Best: Ce categorie de vârstă face preponderent școala?
G.N.: Elevii cei mai numeroși la categoria A sunt adolescenții, în egală măsură cu cei de la categoria A1 (16 ani). Asta mă bucură pe de-o parte, însă este vorba despre mai multă muncă fizică dar și psihică. Adolescenții vin foarte entuziasmați, iar eu trebuie să-i cobor cu picioarele pe pământ.
City Best: Care este vârstă minimă la care se poată lua carnet pentru categoria A? Este doar un mit că sunt mulți teribiliști care fac asta?
G.N.: Ultimele reglementări, din 2014, au divizat categoria A în subcategoriile: A1- 16 ani, A2- 18, A-24 ani. Nu este mit… din păcate există și oameni care forțează limitele.
City Best: Cât de periculos este să conduci o motocicletă?
G.N.: Într-adevăr, expunerea la risc este mai mare, dar învățând corect, fiind calculat și stăpân pe tine riscul de accidente se diminuează considerabil.
City Best: Nu ești membru în niciun club moto. Consideri că nu ești cool dacă nu faci parte dintr-o gașcă?
G.N.: Nu sunt membru într-un club moto (încă), sunt un free-rider. Consider că apartenența la un club moto nu te face cool… Totuși, făcând parte dintr-un club ai mai multe oportunități în lumea moto.
City Best: Un mesaj pentru viitorii motoriști…?
G.N.: Mesajul meu este următorul: ATENȚIE la VITEZĂ și accelerați controlat în viraje!
Asfalt uscat!